tisdag 21 augusti 2012

Höst???


Nu har vardagen börjat och jag jobbar min andra vecka....

 Idag när jag kom hem från jobbet vid 6-tiden och tog mitt varv i trädgården så kändes det väääldigt mycket höst och en liten vass tagg av sorg stack till i hjärtat!


Hur ska jag nu hinna med??  Det känns som om jag har så mycket kvar jag vill göra i trädgården i år!

Många av mina växter har tagit över och väller över alla bredder. Antagligen beroende på allt detta regnande under sommaren. Så i söndags började jag klippa bort överblommade malvor  och dess bruna blad och ryckte bort krassen som blivit enorm. 

När krassen försvann från en perennrabatt så märkte jag att det var ett STORT tomrum ... Varför? Vad är fel? Vad har vuxit där? Vad har inte kommit?  

Jag sprang in och kollade på förra årets foton samma tid och där, i augusti, förra året så stod där en över 1 meter hög och lika bred rosa Rudbeckia!!

Den har stått där i 5 år och nu är den totalt borta...Märkligt!???



Näe....!! Hösten är mysig den med fast på ett annat sätt :)


Lite foton från trädgården utan tema. Tagit med "fin"kameran :) 


Druvorna börjar bli färdiga!



Min ENDA blommande Hortensia. En blomma på 4 buskar :(




En varm färg-klick :) 
Helt galet stort, högt och grönt i år!
Kram

//Veronica

9 kommentarer:

  1. Vilka mysiga bilder du visar!! Hösten är min favorit årstid men jag förstår din känsla av att inte hinna med, så känner jag också.

    Vi kanske kan ta en tur i er trädgård nästa helg? Om ni är hemma vill säga?

    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  2. Roligt med egna druvor! Min staketdruva zilga ränner iväg i höjd, men vägrar visa så mycket som ett litet kart. Men bladen är ju fina ändå.

    SvaraRadera
  3. Min rudbeckia är inte alls lika stor som den var förra året och jag tror det beror på den svala sommaren. Känner precis som du, höstkänsla och allt är övervuxet, hur ska jag hinna med allt jag vill göra :-) Nåja, vad är en bal på slottet...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Nog syns det av dina bilder, att du har mer än nog att glädjas åt! Men visst är det tråkigt när en gammal kär växt bara försvinner.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Härligt med egna druvor! Håller med om att hösten är mysig
    fast på annat sätt :) Nu får man framöver mysa mer inomhus
    än utomhus. Själv tänder jag mycket levande ljus för att höja
    mysfaktorn. Sedan tycker jag om alla vackra höstfärger som
    kommer framöver. Augusti tycker jag är en underbar månad det
    enda som inte är så kul är att det är mörkare på kvällarna ...
    innan man vant sig vid detta så känns det så där tycker jag ...
    lite vemodigt .... Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Här har det inte börjat kännas som höst riktigt än.Vi har ju haft så varmt i en vecka så jag har inte orkat göra så mycket.Färgen på hortensian var ju ovanlig.Har nog inte sett en röd förut.Gillar.MVH

    SvaraRadera
  7. Fina bilder Veronica !
    Ang rudbeckian så när lite hopp ännu - se under hösten OM det kommer upp några gröna blad...och i så fall låter du den få växa ifred och planterar INTE krasse där;)))!Dela den i så fall nu på hösten- alltså om den skulle visa sig.
    Rudbeckia är en örtartad perenn, som vill bli delad ofta (vartannat år) och vill ha en näringsrik jord. Om ditt ex inte alls kom i gång i våras så kan det vara kört men, det kostar ju inte dig något att vänta och se.
    Hösten är det stora vemodets tid då man får beskåda den ofta så mäktiga grande finale i trädgården då träd och buskar börjar brinna i eldiga toner och jorden doftar speciellt. Det är egentligen den optimala tiden att förverkliga lite av trädgårdsdrömmar med nya rabatter osv.

    Jag måste tacka dig för din otroligt snälla kommentar hos mig..../Anja

    SvaraRadera
  8. Härligt grönt och vackert i din trädgård!
    Så synd att det skymmer allt tidigare om kvällen, man ville ju så gärna hålla kvar sommarens ljusa tid.
    Må gott /bea

    SvaraRadera
  9. Så många fina bilder
    ..härligt med egna druvor

    Kram Rosa

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background