tisdag 2 juli 2013

Vårprojekt nummer 2 - Check - En Surjordsrabatt!

Så blev det så dax för det allra, allra sista STORA projektet...

...på Sanda Cottage!

Surjordsrabatten...

Idén kom i vintras en dag när snön smälte bort mitt i vintern och trädgården visade sig för en dag eller två! 
Jag skrev om det: 
Det var en sååå tråkig norrsida, 
 som det var det "tvunget" att göras något åt,
Så,
Sagt och gjort!

Men hur gör man?? 
Google är bra att ha när man ska ge sig på saker man aldrig gjort förut :) 
Mannen googlade och hamnade på en sida där det var mycket bra instruktioner hur man gör en surjordsrabatt och det var kul att det var en blogg som jag följer som hade den eminenta instruktionen!!



Åhh! vad vi bloggare är bra... 
Vad mycket bra kunskap vi sprider...
Bäst helt enkelt ;) 

 Grävde upp diket och gjorde "formen" för rabatten
 På med en tjock täckpapp och fyllde på med flis
Grenar och barr från de beskurna tujorna
Grävde fram säckarna med lövkompost som legat i 2 år ...
...perfekt!
Sedan på ett tjockt lager med naturell torv och lite gödsel från säck 
Och sen var det dags att plantera
Ner i rabatten åkte 2 Rhododendron med variegerade blad,
Japansk lönn
Sen fylldes på med lite diverse ifrån trädgården
Växter som gillar skugga...

Och det viktigaste av allt...

Mannens så mycket efterlängtade flerstammiga Glanskörsbär :)
Den kommer bli superfin med tiden och inte en urtråkig gräsmatta med allt annat än gräs i :)

Och jag då?
Med alla mina projekt som jag älskar att hålla på med!
Vaddå sista? 

Joodå... det är det sista stora projektet för det finns inte en enda plätt i vår trädgård att göra en ny rabatt av längre....

Nu ska jag bara gå här
rycka lite ogräs
I en vit vacker sommarklänning och
lukta på blommorna.....

??

NEEJ!

Ehh...
...Man kan ju allt utöka lite ;) 


//Veronica






24 kommentarer:

  1. Ha ha ha ja utööööka :)
    Tjoo det går alltid vad ska man med gräsmatta till???
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Vilken energi! Underbart!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nej, nu tror jag ni har överträffat er själva, det kommer att bli toppenfint bara det får växa på sig litet och glanskörsbäret fick verkligen en perfekt placering! (Vilket stort och fint exemplar ni satsade på).

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs Stefans kommentar nedan :) ...

      Haha! vad kul!
      Jag hade inte noterat det... men tydligen är det så ;)
      Kram

      Radera
  4. PS
    Veronika, visar du alltid baken åt fotografer?! ;-)
    /R

    SvaraRadera
  5. Det ser riktigt fint ut, du har en fin trädgård. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  6. Det kommer att bli så läckert när det vuxit till sig lite, välplanerade skuggrabatter är de finaste rabatterna tycker jag...

    Kram

    SvaraRadera
  7. Bara för dig ruben nån måste ha tagit kortet

    SvaraRadera
  8. Härlig rabatt!!! Projekt finns alltid och nya kommer.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Men du har ju gräsmatta kvar, då kan du ju utöka! Frågan är vad man gör sen??? Jo, då gör man om, för allt blev inte riktigt som man tänkt sig...
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Så snyggt det kommer att bli i den nya rabattten och bra val av träd!

    Kramis!

    SvaraRadera
  11. Jag brukar kalla det för att jämna till kanterna lite och vips ryker det ett par kvadrat till av gräsmattan.. ;)
    Fint som sjutton kommer det att bli. :)
    Kraaam!

    SvaraRadera
  12. Så fint! Jo visst kan man utöka =) det lät annars lite sorgligt med det "sista" projektet...
    Du har verkligen en underbart fin trädgård!! Och visst är det bra med bloggen, dels att man hittar inspiration hos andra och dels att man kan gå tillbaka i sin egen för att kolla vad som blommade och när gjorde jag det och det...
    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  13. Det blir så snyggt... Vad är en bal på slottet.... Här är kaoset ett faktum och imorgon sätter röjsågen igång :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  14. Hej! Kul att du gjort en surjordsrabatt och att mina tips var till hjälp! Den kommer att bli toppenfin!!!!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  15. Du kan väl fladdra runt i motljus i sommarklänning och hälsa på i andras trädgårdar? Tills du kommer på att ni radikalt måste göra om planeringen för hela trädgården ... :-)

    SvaraRadera
  16. Åh - va läckert! Jag drömde också om en surjordsrabatt i vintras, men så kom parkeringsprojektet i vägen. Här är det snarare så att projekten står i kö så får du tråkigt är det bara att komma hit. Jag lovar att du skall få gräva och röja precis hur mycket du vill, ha-ha:-)
    Skämt åsido - klart vi måste träffas! Jag skickar ett meddelande på FB:-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  17. Se på sjutton, det blev ju toppenfint! Fast visst finns det kvar att göra, vänta bara så kommer idéerna. Man kan bygga en brygga och annat som berikar upplevelsen :) Visst var det ni som "behövde" strutbräken? Kom och hämta mina rymmare!

    SvaraRadera
  18. Så otroligt fint det blir! Det är roligast att göra nytt :-) men det tar lite tid från det gamla så man får göra lite åt gången. Härligt att se.

    Hälsn Camilla

    SvaraRadera
  19. Oj, hos dej går det undan minsann- Så fint det bliR!!
    Kram marie

    SvaraRadera
  20. Å så fint! Dette blir en flott surjordsrabatt når det vokser til:) Godt jobbet, dere er flinke.
    Ha en fin torsdag.

    SvaraRadera
  21. Hehhee! Jag ser ju TYDLIGT att det finns en stor plätta kvar att demolera till en läcker rabatt!
    Annars har du helt rätt attityd: Vit klänning i skir voile lager på lager,barfota i romantisk solhatt och monstruöst vulgokorg på armen när du avancerar med dröjande steg bland doftande härlighet och klipper av en blomma här och en där och stoppar näsan i dess fluff tills näsan är alldeles gul av allt pollen...ju, ju! Be någon att fota det hela...;)))!/Anja

    SvaraRadera
  22. Kul att du tittade in hos mig, då hittade jag ju hit! Men hörru, det finns alltid en liten plätt till, he he. Annars får man ta bort och göra om :) Surjordsrabatten ser fin ut, nu blev jag sugen på att påbörja något nytt projekt. Borde börja med "redskapsskjulet"... ;-)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  23. Ser jättefint ut. Tack för tipset om fingerborgsblommorna, jag hittade faktiskt ett litet hörne av trädgården där de frösått sig i massor så det är väl att vänta till nästa år :-)
    /Liv

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background