torsdag 10 oktober 2013

En tuffing på den Blommiga Fredagen...

Jag har ett sånt vackert litet träd i min trädgård !
Ett uppstammat Blodplommon, 
Nigra
3:dje maj -12
Det är kanske 5 år gammalt och har stått i en stor kruka
ute i trädgården
Blommat med otroligt vackra rosa blommor, 
tidig maj,
Varje år!
6:e maj - 12 

I våras dog det :( 

Det kom små knoppar på grenarna och jag såg fram emot det rosa på bar kvist
Men de torkade,
Grenarna blev vita,
och den gav upp! 

Jag var såå ledsen... 
 Lät den stå kvar i sin kruka i förhoppning att nå´t skulle hända.

Naturen blev grön runtomkring den 
Vårblommorna blommade och blommade ut...
18:e maj - 13 
Ligusterhäcken bredvid blev grön och tät och tillslut insåg jag faktum
Hopplöst! 
Frystorkan hade tagit den....

I början av juni grävde jag upp den,
Inte ett liv
 Slängde den på en rishög som så småningom skulle flisas...

Sorligt! 

I slutet på juni så började vi med Surjordsrabatten och skulle bottna den med fliset ifrån högen...
Mannen var hemma tidigt en dag och började att köra riset i kompostkvarnen och när jag kom hem var det klart :)

- Skulle jag verkligen flisa den där? 

- Vad? 
29:e juni - 13
Där stod det lilla trädet...
Med nyutspruckna blad 

Levande??!
Wow!

Nu står det planterat, 
På en hedersplats, 
Bredvid trappen vid ingången till huset,
Så jag kan se det varje dag, 
året runt,
Och alltid bli påmind om styrka och livskraft!
Och hur glad är jag inte
att mannen inte gjorde valet att flisa det i kompostkvarnen!!?

Är inte det en Tuffing så vet jag inte vad som är det...


Och En Tuffing är temat i fredagens Blooming Friday hos fina Hélena med bloggen:
blandrosorochbladloss



Ha en skön helg i den brinnande höstglöden ;) 


//Veronica









31 kommentarer:

  1. Oj vilken tuffing och så kul för dig att den kom tillbaka med full livskraft!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Det finns många tuffingar i växtriket...ditt träd är verkligen både vacker och tuff....vilken underbart slut....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Det är som en riktig saga.En verklig tuffing.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Vilken solskenshistoria! Alltså, släng aldrig en växt utan att ha givit den ett år i komposthörnet :)

    SvaraRadera
  5. Tänk vad livets tillfälligheter kan ställa till... ..ibland dåligt och ibland fantastiskt bra! Läste inlägg, läs pekfingrar, i olika sammanhang i våras. Man skulle gräva upp obönhörligt. Jag har såå många växter som brutit långt senare än pekfingrarna sa att de skulle kunna. Så nu har jag en Styrax, en Molinia, en Miscanthus och några ormbunkar och en hel del till som lever pga det INTE kliade i mina fingrar. Fantastisk tuffing du visar, bilden med stammarna och blomning var så vacker. Och tack för tipset till önskelistan :-) Kram från Carina

    SvaraRadera
  6. Men vad härligt! Och det var en väldigt vacker tuffing. Härlig färg på bladen. Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  7. Vilken tuffing! Passar temat perfekt:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Åh, alldeles helt underbart. Vilken solskenshistoria. Det bevisar att man aldrig ska ge upp. Och vilken bra man du har :)

    Ha nu en riktigt fin helg och titta lite extra på ditt lilla träd!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar story Veronica! Vad roligt dessutom att du får se detta vackra träd växa och utvecklas.
    Tänk om 10 år då du kommer att tänka på hur den fick kämpa för att komma igång! Då blir dessa bilder riktigt värdefulla./Anja

    SvaraRadera
  10. Åh! Fantastiskt! Vilken vilja till liv!
    Ja, ditt val är en äkta tuffing, verkligen!
    Vacker också...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Vilken fin historia! Och ett underbart litet träd! :) Grattis till det!
    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Ja, den var en riktig tuffing! Vilken tur att din man frågade dig. Så vacker den är också, både i blom och i sitt bladverk.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt vilken tuffing .Jag blev riktigt berörd över din berättelse.

    Och så vacker den är .

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  14. Men sicket vackert träd..vilken tur att det tog sig, en riktig tuffing efter en tuff behandling! Ett blodplommon vill jag genast ha!!!
    Ha en skön fredagskväll!/ Anna

    SvaraRadera
  15. Tänk vilken enorm livskraft det finns i växter ändå! Så roligt att det överlevde och blev så fint, det har en underbar färg på löven. Ha en skön helg!/ Titti

    SvaraRadera
  16. Vilken otrolig historia och vilket vackert bladverk trädet har.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Veronica, klätterhortensian är långsam i början, men efter en tid går det snabbt. Min är över 30 år.

    SvaraRadera
  18. Ja det var verkligen en tuffing som ville leva vidare.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  19. Wow, vilken härlig historia! Det är verkligen livskraft det!
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  20. Man undrar vad det är som gör att till synes döda växter ändå överlever. Kan det vara så enkelt att rötterna behöver syre? Så fin den blev när den äntligen bestämde sig för att överleva! Får buga lite extra djupt nästa gång jag går förbi den!

    Ha det gott!
    Ses snart, hälsa Stefan!
    /Ruben

    SvaraRadera
  21. Vilken fin berättelse! Vilken tuffing, och vilken lycka att det överlevde. Jättefint litet träd som jag gärna skulle ha hos mig.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  22. Vilken lycka!
    Ha en fin helg!
    Kram!
    P.S. Gillar verkligen din header:-)

    SvaraRadera
  23. Ja det var en riktig tuffing det! Tänk, där stod den där på Undantaget och började knoppas utan att någon märkte det först.. vilken tur att du inte slängde den med en gång!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  24. Vilken lycka! Samma hade jag med ett olivträd. Det har aldriga varit grönare än i år. Man skall aldrig ge upp.Stor Tobaksblomman som jag sådde i en rabatt med frön från Frankrike för tre år sedan har frösått sig själv sen dess. Kommer där jag minns anar det.Ha de gott i helgen.

    SvaraRadera
  25. Det var nog dagens bästa tolkning på en tuffing! Vilken lycka att maken din inte flisade det, trots att det låg slängt i den högen. Här grävs ingen dött upp före midsommar. Min döda magnolia stod till i sensomras innan den åkte. Man vet aldrig... Det har hänt att växter har kommit bra mycket senare än man trodde, långt efter att man har gett upp hoppet. Blev så glad av att läsa din berättelse! Ha en fin helg nu! Kram kristina

    SvaraRadera
  26. Vilken underbar historia! Jag förstår verkligen din glädje. Ibland sker under!!!
    Tack för din kommentar på min blogg. Bilden är inte av en blomma. Det är en prydnadskål.
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  27. Noe så lekkert! Bra den ikke ble kompost...

    SvaraRadera
  28. Vilken härlig historia om livskraft, Veronica! Och vilken överraskning när man gett upp hoppet och sörjt färdigt.
    Trevlig Helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  29. Oj, vilken berättelse! Sannerligen en tuffing. Och så himla fin dessutom.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  30. Så vacker han är er tuffing! Ska helt klart komma ihåg honom nästa gång jag har en växt som det ser ut att kastat in handduken.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  31. Vilken fantastisk berättelse. Denna, blodplommonet, måste väl koras till årets trädgårdstuffing!

    Kramar

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background