tisdag 21 januari 2014

Nu blir det ju en spännande vår....

För första gången har jag Vintersått!
Jag har läst på om vintersådd och det finns en mängd olika sätt att göra det på...

Det enklaste verkar vara att bara, så fröerna, sätta ut dem och ösa snö över

Andra sätt är att stoppa ner planteringarna i plastlådor med hål i "taket" och i botten...

Jag testar en medelväg!
 I våras köpte jag miniväxthus för att ha stående inne i växthuset,
som extra skydd till mina bebisplantor!
 Lätt att hänga över filtar för att skydda bebisar mot kyla!

Nu bor mina vintersådder ett av dem :)
Jag går "all-in"  när det gäller att testa frösådder inför denna säsong!
Testar man inte så vet man ju inte,
eller hur?!

Satte en del frön redan i höstas och grävde ner i lövhögen med regnskydd ovanpå
Och nu; Vintersådd
Och för att jag inte riktigt litar på massa "nymodigheter" så kommer jag, så som "vanligt" oxå!

Dock inte lika mycket som jag brukar för,
jag har en förmåga att så alldeles för mycket...
Nån som känner igen sig?  ;) 

Och vet ni hur mycket jag njöt av att så???

Inte bara genom att få jordiga, smutsiga händer,
utan oxå för att jag fick använda en perfekt 50 års present :)

Så här brukar mina frön vara förvarade...
Men inte nu längre!
Jaha!...Ska den vara till att gömma fjärrkontroller?

Näpp tror inte det!

Perfekt vacker låda
för ett perfekt ändamål
Efter ett hysteriskt, intensivt och härligt planterande...
...står de, därute och väntar på våren...

...Precis som jag!

För nu har det varit snö i Stockholm i 1,5 vecka och jag är redan super-less

Cyberkramar

//Veronica

PS, Vill ni veta vad jag sådde? :

Purpursporre/Linaria, rosa 
Sömntuta, Rosa Romantica
Inkakrage, Tourch
Klockranka
Zinnia, Envy 
Zinnea, Sunbow Purple
Rysk Martorn
Praktklätt, Vesuvius 
Stockros, Majorette Brown
Nejlikrot, Warner
Purpurklätt, röd 
Papegojamarant, Thriller 
Guld Akleja, Yellow Star
Thémynta, lila
Violkungsljus, lila 
Vit lavendel, Elegant Snow
Blå lavendel, Dwarf Munstead

DS








13 kommentarer:

  1. Å så många fin växter du har sått.Jag har inte sått ett enda frö ännu.Blir inget för en i slutet på Februari.Håller mitt löfte till mig själv.
    Kram/Gunsan.

    SvaraRadera
  2. Jag har också börjat så och mina sådder får flytta ut i snön efter ett dygn inne. Det är så skönt att få smutsiga händer igen eller hur? :-)
    Skickar dig ett meddelande på FB vilken dag som helst om överskottsfröer:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vintersådd är kul! Så mycket plantor ni kommer att ha i vår!
    Den perfekta lådan var ursnygg!
    / Teppi

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar frö-låda! Härligt att få jord under naglarna igen. Jag väntar nog några veckor till, men har smygstartat med Cherimoya och Spetspaprika, så att den värsta abstinensen lugnar sig/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Åh så många... jättefin låda, gör det lättare att hålla ordning.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag håller tummarna för att de tar sig! Och sedan ska allt skolas och pytsas ut...kul! :)

    SvaraRadera
  7. Så himla fint det kommer bli. :) Men snart är det fullt i din låda ser det ut som.. ;) Jag lägger dina fröer på lådan idag.
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Fin låda, men den ser redan ut att vara full. Vad mycket roligt du sått. Jag har sått tomater - bara en uppe hittills. Men jag väntar litet med det andra.
    När jag har sått perenner har jag sått i en plastlåda, ställt in i mitt ouppvärmda växthus och lagt på snö eller vattnat när jag varit där inne då och då.

    SvaraRadera
  9. Hej! Det var många sorter....lavendel...speciellt den vita har jag aldrig lyckats med.Hoppas det går bättre hos dig! Jag fick ett tips från min granne att jag skulle förvara mina fröer i kylen hela året...och ja, jag tror hon hade rätt för jag sådde petunior från 2012 som jag själv har plockat och fick upp det mesta av de jätte små fröna! Ha en bra dag idag med, Karla.

    SvaraRadera
  10. Lycka till med dina frösådder! I år blir det ingen frösådd alls för mig. Det har jag sagt vartenda år nu, men det slutar alltid med att det blir någonting i alla fall. Men i år ska jag verkligen hålla mig, så jag gav bort en massa torkade chilin med fröer till min väninna som lovade att jag skulle få småplantor tillbaka. Dessutom brukar jag alltid få tomater av henne - och det är dom enda frösådda växter jag ska ha i år.
    Ja, alltså förutom dom sommarblommor jag köper till dom andra 50 krukorna! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Det ska bli spännande att följa din vintersådd. Jag försökte förra året, men tyckte inte riktigt att det fungerade med de små kärlen i snön - så som jag hade sett på bild i Ulla Hasselmarks fröbok. Däremot vintersår jag blå bergvallmo i pallkrage mitt i vintern och det fungerar utmärkt.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  12. Ja det blir kul att följa ditt pyssel. Lycka till! /Anita

    SvaraRadera
  13. Oj vår frölista är läskigt lik varandra :) äntligen dags för sådd och lite vårkänslor. Smart sätt att förvara fröerna på :)
    Kram Anna

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background