onsdag 6 maj 2015

Inte tillräckligt fin i kanten??

Vissa saker tycker jag är snäppet viktigare än annat att göra i trädgården

Man kan oxå kalla det en "Hang-up" !
Jag har en massa "Hang-up´s" i mitt liv
en av de viktigaste är: Fint och snyggt...
 ...på ytan!
Jag är en riktig slarvmaja!
Egentligen...
Men gillar fint på ytan!

Hur det ser ut, det gömda...
...blundar jag för!
I köksskåpen,
bland grytor och kastruller,
i garaget,
och garderoben!
Eller,
-Näe, struntar inte i, men:
Hinner inte!

Man måste ju prioritera!!
Det gör jag  i trädgården oxå
Prioriterar alltså!

Varje vår gör jag en riktigt ordentlig rensning i alla rabatter
Vänder jorden med favvo-verktyget,
myllar ner gödsel,
plockar så mycket ogräs jag kan!

Till midsommar;
-Ett varv till!

Sen växer perennerna till sig och ogräsen har inte mycket chans :)
Tänk om det vore lika enkelt i köket?
I grytskåpet,
i garaget och garderoben!!

En riktigt jäkla, rejäl, rensning så är allt OK ;)

Och, min "Hang-up" ?

Jo: Gräskants-skärning!!!

Gräs som växer ut i rabatterna,
ostyrigt, stökigt...
...som näshår som spretar ut ur näsor!
Ghaa! 
Det måste va perfekt i kanten!
Ordning och reda!
Inget gräs som far iväg,
inget som sprider sig galet...
Förövrigt är nog detta mitt hetaste tips att hålla rabatterna snygga under hela säsongen!!
Kantskär och se till att den synliga rabattkanten är ogräsfri och...
...allt är supersnyggt...
Åtminstone på ytan ;)
Kram och ha det gott i Vår-feelingen !!

PS. Jag är tvungen att avsluta med några vårblomsbilder som jag just var ute och fotade! DS.




//Veronica







18 kommentarer:

  1. Det ser ut att vara ordning och reda på annat en kanterna, så snyggt i rabatterna.
    Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  2. Jättefint och ordentligt ser det ut i din trädgård, jag har kantskurit en rabatt men resten kvar. Har prioriterat lite annat. Det du skrev om näshåren var bra, fråga min son vad han tycker om mina, ha ha.

    SvaraRadera
  3. Snyggt, bra jobbat. Jag sliter med min helt nya kantskärare:) Så nöjd med den:) Men jag får nog öva innan jag får till så raka kanter som du har.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vem vill inte ha ordning i garderoben hihi….. Har sällan det :-) Snygg med kanterna. Håller helt med dig. Med riktigt skarpa kanter får trädgården sig ett rejält lyft. Ett ganska enkelt knep att ta till. Härligt med våren nu! Ser att rabatterna är i full gång hos dig. Nice.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Läste någonstans att har ena fina kanter och inga tomma fläckar i rabatten, då ser ingen det som inte ska vara där. Är nog sant. Inne ska det vara rent på toan, pustade fönster och stängda dörrar till det man inte vill visa då duger det till värsta kalaset. håller nog med Det värsta är att jag orkar inte ens det ibland. Du har då ordning i dina rabatter ser jag. Skulle tro att de är ordning inne med så mycket som det behövs.
    Ha nu en njutbar torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Frodigt och fint i din trädgård! Håller med dig om att kanter ska vara snygga. Hinner man inte fixa till trädgården till 100% så kan man i alla fall gå över kanterna och mycket är förlåtet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Åh, här var det allt ordning och reda!
    De där med snygga kanter, det gör mycket. Liksom att klippa gräsmattan, ser också städat ut. Köksskåpen bör ALLTID vara stängda hos mig, ha ha!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Stilrent och vackert! En fröjd att tita in

    SvaraRadera
  9. Hej Veronica!
    Fint med välskurna rabattkanter, och Henrik Valentin, om du vet vem han är, brukar säga att om man skall prioritera något i trädgården inför visning och annat kommer kanterna på nummer 1.
    Jag brottas också med samma saker som röran inomhus och trädgårdsfixet ute, som jag tycker är viktigast, plus att mitt arbete stundtals suger så mycket energi psykiskt och fysiskt. Sedan är det så här med,har jag kommit på, och de där dagarna som varit riktigt sugande, det är då jag går ut och plockar ihop mina vackraste blomsterarrangemang, och omvandlar det negativa till något positivt. Så trädgården är väldigt läkande, eller hur?
    Ha det gott idag!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  10. Näshåren låter jag mannen sköta eller gräskanterna menar jag förstås ;) Visst är det så att en nyklippt gräsmatta med finskurna kanter lyfter hela trädgården och det gör många gånger att man inte ser om det inte är lika välskött överallt. Jag rensar precis som du massor tills perennerna täcker och sen drar jag bara det som sticker upp ovanför samtidigt som jag lite förvånat noterar "var kom du ifrån" Grytskåpet och garderoberna har jag inget problem med men min akilleshäl är de där förbaskade kattvindarna.... Jag undrar om inte det bor nån liten tomte där som ställer till oreda vartefter som jag rensar... "blink"
    Kramen gittan

    SvaraRadera
  11. Det finns väl ingen som är perfekt. Men gör man vårarbetet ordentligt , då det också är som roligas, har man igen det senare. Du har mycket kanter att hålla efter noterar jag. / Britt

    SvaraRadera
  12. Så fint det är hos dig! Här har vi ju tagit bort nästan all gräsmatta så just kantskärning slipper jag....rensa ogräs däremot - det är en favoritsyssla jag gärna ägnar mig åt:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Å vad det blommar fint hos dig! Det är verkligen snyggast när det är ordning och reda på kanterna, men jösses vad dålig jag är på det. En kanskärare kanske vore nåt, hm... Man är ju inte sämre än att man kan bättra sig. :)

    SvaraRadera
  14. Kan bara hålla med! Skuren kant och klippt gräs och allt annat ser prydligt ut. För övrigt är det samma hårda prio som gäller här ;) Fina bilder på vårblomning.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt bra tips. Så försöker jag också göra - hålla gräskanten snygg och trycka ner så mycket perenner som möjligt i rabatten. Enastående bra och lättskött.
    Nu ska jag försöka släppa bilden av hur du kantskär ett grytskåp...
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  16. Jag kan bara hålla med. Kantklippning är ett måste. Fördelen med att nästan inte ha någon gräsmatta kvar - kanterna ör alltid fina vid rabatterna... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Jess! Det skriven jag under på! Fin i kanten - annars kan de' va'! Vem 17 bryr sig om att rota djupare? Nobody !
    Så mycket av så mycket är ytlig fejk. Då är kantskärning bland de mer oskyldiga. Rena, fina rabattkanter lyfter UPPLEVELSEN av trädgården till oanade höjder!
    Har märkt även i det mänskliga livet att lite fin i kanten kan dupera vem som helst ...;-)))!

    Kram, Anja
    Leve kantskärning!

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background